CURACAON NÄHTÄVYYDET

 

Curacao on monelle suomalaiselle tuttu, upean värinen ja monien mielestä hienon makuinen likööri. Curacaon sijoittaminen maailmankartalle ei sen sijaan välttämättä ole  kovinkaan usealle helppo tehtävä, joten lähdetäänpä siitä liikkeelle. Curacaon saari sijaitsee lounaisella Karibian merellä noin 70 kilometrin päässä Etelä-Amerikasta Venezuelan pohjoisrannikolla. Curacaolta lentääkin Venezuelan pääkaupunkiin 45 minuutissa. Miamiin on 2½ tunnin lentomatka ja Amsterdamiin 9 tunnin. Curacaoa ja sen naapurisaaria Arubaa ja Bonairea, on kutsuttu ja kutsutaan edelleen saarten etukirjainten perusteella ABC-saariksi.

Curacao by Kauko Matka

Curacaon löytäjänä. pidetään espanjalaista tutkimusmatkailijaa, Alfonso de Odejaa, joka osui saarelle vuonna 1499. Hollannin Länsi-Intian komppania otti saaren haltuunsa vuonna 1634 ja saaresta tuli Hollannin siirtomaa. Sillanpääaseman turvaksi rakennettiin Fort Amsterdamin linnoitus. Peter Stuyvesantista tuli saaren kuvernööri vuonna 1642. Samainen Stuyvesant luopui virastaan vuonna 1647, jolloin hänestä tehtiin Uuden Amsterdamin kuvernööri. Nykyisinhän tuo kaupunki tunnetaan New Yorkina.

Fort Amsterdamin tykkejä by Kauko Matka


Curacaosta kehkeytyi nopeasti erittäin merkittävä kansainvälisen orjakaupan keskus, joka välitti Afrikasta tuotuja orjia ympäri Yhdysvaltoja ja etelä-Amerikkaa. Ranska yritti saada välillä saaren haltuunsa siinä kuitenkaan onnistumatta. Englanti onnistui siinä 1800-luvun alussa, mutta 1815 ne tulivat taas Hollannin omaisuudeksi. Siirtomaa-aika loppui vuonna 1954, jolloin Curacaosta tuli osa Alankomaiden Antilleja. Lokakuun 10. päivänä 2010 Curacaosta tuli Alankomaiden kuningaskuntaan kuuluva autonominen alue.

Curacon lippu keskellä by Kauko Matka

Sää suosii turisteja ympäri vuoden, mikä ei ole ihme, sillä ollaanhan maantieteellisesti vain 12 asteen päässä päiväntasaajasta. Keskimääräinen lämpötila on 27 astetta. Sadekausi kestää lokakuusta helmikuuhun, mutta tuolloinkin lyhytkestoiset sateet tulevat yleensä öiseen aikaan. Haitaksi ei ole sekään, että saarella ei ole tulivuoria eikä se ole pyöränmyrskyjen reiteillä niin kuin moni muu Karibian saari.

Yhdellä Curacaon upeista rannoista by Kauko Matka

 

Willemstadt, Curacaon pääkaupunki

Wilhelmstadtin upeaa  ja värikästä rantaviivaa by Kauko Matka

 

Curacaon pääkaupunki Willemstadt on nimetty UNESCOn suojelekohteeksi eli se kuuluu Karibialla samaan sarjaan Kuuban vanhan Havannan, Puerto Ricon vanhan San Juanin ja Dominikaanisen tasavallan siirtomaa-aikaisen Santo Domingon kanssa eikä suotta. Willemstadtin upeassa kaupungissa asuu noin 135.000 asukasta, jotka edustavat yli 50 kansallisuutta. St. Annan lahti jakaa kaupungin kahteen osaan. Punda syntyi, kun hollantilaiset saaren valloitetuaan alkoivat rakentaa sataman sisääntuloa vartioivaa Fort Amsterdamia. Nykyisin linnoitus toimii saaren hallituksen toimitiloina.

St. Anna Bayn suuaukko by Kauko matka

 

Otrapandan, joka käännettynä tarkoittaa toista puolta, rakentaminen alkoi vuonna 1707. Lahden ja sataman tämän puolen turvaksi rakennettiin Rif Fort vuonna 1828. Nykyisin linnoituksen sisäänkäynnin takaa löytyy muun muassa ostoskeskus, ravintoloita ja baareja sekä terassi, josta avautuu näkymä satamaan.

Rif Fort Willemstad Curacao by Kauko matka

Kaupungin eripuolia on jo yli 130 vuoden ajan yhdistänyt jalankulkijoille tarkoitettu, Hollannin kuningattaren mukaan nimetty ponttoonisilta Emma Brug. Siltaa joudutaan avaamaan tai itse asiassa ajamaan sivuun tuon tuostakin, jotta valtavat kontti- ja öljylaivat pääsevät Schottegatin satamaan, mistä löytyy öljyterminaali ja valtava rahtisatama.

Emma Brug Willemstadt Curacao by Kauko Matka

Curacaon satamassa vierailevat myös monet upeat loistoristeilijät. Autoliikenne ylittää St.Anna Bayn ex-kuningatar Julianan mukaan nimetyn sillan kautta. Tämä nelikaistainen ja yli 50 metrin korkeudessa kulkeva silta valmistui vuonna 1974.

Kuningatar Julianan silta Willemstadt Curacao by Kauko Matka

Kääntösillan sivussa olo ei pysäytä lahden ylikulkua, sillä käytössä on pari ilmaista lauttaa. Lyhyellä lauttamatkalla voi ihailla ja kuvata kaupungin upeita näkymiä. Willemstadtin kaupunki on arkkitehtuuriltaan kuin pala Hollantia olisi siirretty tänne Karibialle. Itse asiassa nämä talot ovat vielä mieleenpainuvimpia värikkyytensä ansiosta. Willemstadtin talot olivat alunpitäen valkoisia aina 1800-luvun alkuvuosiin saakka. Tuolloinen uusi kuvernööri määräsi valkoiset talot maalattaviksi, koska sanoi niiden ja kovan auringonpaisteen aiheuttavan hänelle jatkuvan kovan päänsäryn. Silläkin tosin saattoi olla merkitystä, että jälkikäteen selvisi, että kuvernööri oli ollut paikallisen maalitehtaan osakkaana.

Willemstadtin näkymää Curacaolla by Kauko Matka

Tehtävää riittää, sillä yksinomaan Willemstadtista löytyy 750 suojeltua rakennusta, joista monet kaipaavat peruskorjausta ja entisöintiä, mitä tehdäänkin koko ajan. Kaupunki saa jokatapauksessa kiittää tuota päätöstä, sillä kaupungin pastellinväriset talot ovat Willemstadtin suorainen tunnusmerkki, mikä näkyy jopa autojen rekisterikilvissä.

Paikallinen rekisterikilpi Curacaolla by Kauko Matka

 

Curacaon vuotuinen sademäärä jää hyvin vähäiseksi ja niimpä saarten luonnossa on nähtävillä hyvin paljon erilaisia kaktuksia ja muuta kuivuudesta selviytyvää kasvillisuutta. Veden vähyydestä kertoo sekin, että saaren vesijohtovesi on tislattua merivettä, kun pohjavettä on niukalti. Vaikka on vesijohtovesi on juomakelpoista, kannattaa kuitenkin muistaa, että bakteerikannat voivat olla erilaiset, mistä voi olla ikäviä seurauksia varsinkin herkkävatsaisille.

 

Haton lentokentältä hotellille

 

Saavuimme illansuussa jo hämärtyneelle Haton lentokentälle. Taksijonoon ja taksiin. Heti auton lähdettyä liikkeelle, katsoi ihmeissäni, ettei autossa ollut mittaria lainkaan. Sittemmin selvisi, ettei täällä käytetä mittareita lainkaan, vaan kaikille välimatkoille on määritelty oma kiinteä hintansa. Taksimaksut Haton lentokenttältä eri hotelleille löytyvät ainakin tällä hetkellä (maaliskuu 2014 )seuraavasta osoitteesta: www.tiotaxi.com/curacaoairprttransfers.html‎ Perille tultua maksoin matkan ja pyynti oli 40 Yhdysvaltain dollari. Dollari kelpaakin lähes kaikkialla maksuvälineeksi, vaikka saaren virallinen maksuväline on Alankomaiden Antillien guldeni: 1 guldeni on tällä erää 0.41 euroa ja 1 euro 2.46 guldenia.puolestaan Molempia valuuutoja voi nostaa pankkiautomaateista

 

Vihreä keidas -Floris Suite Hotel

 

Olimme ennen matkalle lähtöä vertailleet kovasti hotelleja ja päätyneet Floris Suite Hotelliin, emmekä pettyneet. Kun kerroimme hotellivirkailijalle pitkästä lennostamme ja siitä, että olimme Suomesta asti, tämä intoutui antaan meille ”royal suiten”, vaikka olimme maksaneet ”junior suitesta” . Huoneemme osoittautui hienoksi huoneistoksi, jossa oli erillinen makuuhuone, keittiö ja olohuone sekä uima-altaalle avautuva patio.

Allasbaarin iloinen hoitaja Curacaolla by Kauko Matka

 

Kuten on tullut kerrottua saari kärsii kuivuudesta, mutta siitä ei hotellin allasalueella ja puutarhassa ollut pienintäkään viitettä. Kaikkialla oli mahtavia istutuksia ja upeita palmuja. Kasvillisuus houkutteli paikalle myös lintuja ja liskoja. Kolibrit lentelivät kukasta kukkaan ja niin nopeasti, ettei niiden kuvaamisesta tahtonut tulla mitään.

Curacaolainen lintu hotellin rehevässä puistikossa by Kauko Matka

Pieniä liskoja vilisteli koko ajan. Myös todella iso Curacaon iguana liikuskeli allasalueella ilmeisesti naaraan kanssa. Yhtenä aamuna tämä pariskunta tuli pensasaidan läpi patiollemme kesken auringonoton. Kun yritin ystävällisesti karkoittaa ne tuoli heiluttamalla. Uros hermostui tästä ja alkoi pullistella Joku huuti, he´s angry. Tällöin ei auttanut muu kuin paeta hetkeksi sisätiloihin.

Iguana Curacaolla by Kauko Matka

Piskadera Bay ja muut rannat

Uimarannalla Curacaolla by Kauko Matka

Floris Suite hotel ei sijainnut meren äärellä, mutta hotellin asiakkailla oli haluteessan oikeus mennä hotellin yksyisrannalle Piskadera Bayn rannalle, minne oli noin 5 minuutin kävelymatka. Viehättävällä rannalla oli auringonpalvojia palvelemassa Pirate Bay Beach Club and Restaurant.

Rantabaari Curacaolla by Kauko Matka

Curacaolla auringonottajia ja uimareita odottaa liki 40 muutakin nimettyä rantaa. Curacao on myös oiva paikka, jos snorklaus tai sukeltaminen kiinnosta. Veden alla riittää katsottavaa. Koralliriuttojen kalojen värikkyys ja upeus on sanoin kuvaamatonta. Sukeltajia kiinnostavia hylkyjä makaa siellä täällä rantavesissä.

Rapu Curacaolla by Kauko Matka

 

Curacao likööri

Curacaoa  Curacaolla by Kauko Matka

Curacaon tunnetui juoma on kiistämättä Curacao likööri, joka on tunnettu erikoisesta maustaan ja sinisestä väristään. Monien drinkien osana käytetty likööri saa makunsa tietyn appelsiinin sukuisen hedelmän kitkerästä kuoresta. Espanjalaiset koettivät jo 1500-luvulla kasvattaa saarella appelsiinejä, mutta liian kuivuuden ja vähäravinteisen maaperän vuoksi niistä ei tullut syötäviä. Sittemmin avaittiin, että hedelmän kitkerat kuoret antoivat alkoholille oivan maun. Curacaoa löytyy alkuperäisen kirkkaan ohella neljänä eri värinä: sinininen,vihreä, punainen, keltainen.

 

Papiamentu ja muut kielet

 

Curacaon virallinen kieli on hollanti, mutta myös espanjaa ja englantia puhutaan yleisesti. Curacaon erikoisuus ja puhutuin on kuitenkin kreolikieli papiamentu, jossa on vaikutteita portugalista, espanjasta, hollannista, englannista ja arawak intiaanien kielestä. Kielen uskotaan syntyneen alunperin Afrikan eri osista tulleiden eri kielisten orjien ja heidän portugalilaisten isäntiensä yhteiseksi kommunikaatiovälineeksi. Seuraavassa muutamia yleisimpiä sanontoja:

 

Bon Bini  Tervetuloa
 Bon dia  Hyvää huomenta
 Bon tardi  Hyvää iltapäivää
 Bon nochi  Hyvää yötä tai hyvää iltaa
 Mi ta bai bon, danki  Olen kunnossa, kiitos
 Kon bo yama?Tai: Kon ta bo nomber?  Mikä sinun nimesi on?
 Mi yama … tai: Mi nomber ta …  Nimeni on …
 Mi ta Bini di …  Olen kotoisin …
 Danki  Kiitos
 Di nada  Olkaa hyvä
 Te otro biaha  Nähdään
 Homber  Mies
 Puulaatikon  Nainen

 

Jaa

Leave a comment

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Your email is never shared. Required fields are marked *