Yhdysvaltojen merkittävimpiä nähtävyyksiä: Cable Cars, Lombard Street ja Coit Tower San Francisco Kalifornia

San Franciscon raitiotievaunut  eli cable cars

Rooma rakennettiin aikoinaan 9 kukkulalle, mutta San Franciscossa, jota moni sanoo maailman kauneimmaksi kaupungiksi  niitä on peräti 43. Jyrkkien kukkuloiden päivittäinen kiipeäminen oli jalkaisin  kovaa ja runsaasti ” turhaa ” aikaa vievää hommaa .Tästä kertonee sekin, että kaikkein jyrkimpien katujen reunalla ei ole nykypäivänä jalkakäytävää, vaan jyrkästi nousevat portaat. Helpotuksen tähän toi cable car eli vaijeriraitiotievaunu-systeemi, jonka Andrew Hallidie esitteli kaupungille vuonna 1873. Huomioi alla olevan kuvan taustalla kuuluisa Alcatrazin vankilasaari.

1900-luvun vaihteen tienoilla kaupungin kaduilla liikkui jo yli 500 kaapelivaunua. Autojen keksiminen ja yleistyminen  lähes lopetti tämän aikanaan niin vilkkaan liikennemuodon. Nykyisin cable carit liikennöivät  vielä kolmella linjalla, jotka ovat niin paikallisten ihmisten, mutta varsinkin turistien ahkerassa käytössä. Cable carista onkin ajan myötä muodostunut suoranaisesti eräs San Franciscon keskeisistä tunnusmerkeistä.

Lombard Street on maailman mutkaisin katu

Mahtavin kukkaistutuksin komistettu Lombard Street ( kuva yllä) taas kantaa maailman mutkaisimman kadun titteliä. Erittäin jyrkässä rinteessä sijaitsevan kadun mutkat ovat niin jyrkkiä, että katua voi ajaa vain henkilöautoilla. Bussikuskimme mukaan yksi turisbussin kuljettaja oli kyllä turistien innostaessa koettanut ajaa reitin bussillakin, mutta huonolla menestyksellä. Paikalla olivat saaneet heilua palokunta, hitsaajat ja nosturit ennen kuin katu saatiin avattua uuudelleen liikenteelle.

Coit Tower

Kaupungin parhaita näköalapaikkoja on Telegraph Hillin laella seisova Coit Tower. Tämä paloruiskua muistuttava torni valmistui 1930-luvulla ja sai nimensä Lillie Hitchcock Coitin mukaan. Coit oli palokunnan suuri ihailija, sillä palokunta oli pelastanut hänet pienenä tyttönä hotellipalosta.

Jaa

yksi kommentti

Leave a comment

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Your email is never shared. Required fields are marked *