Krooninen matkakuume

Hersonissoksen, Rethymnonin ja Hanian nähtävyydet, Kreeta

Damnoni beach by Wolfgang Staudt

Hersonissos Toisen kerran menimme Kreetalle kesäkuussa 1994 ja nyt kohteena oli Hersonissos ja vielä tarkemmin sanottuna reilun 3 kilometrin päässä sijaitseva Staliksen kylä. Hersonissos sijaitsee 30 kilometrin päässä Heraklionista. Hersonissos niin kuin moni muukin saaren paikkakunta on alunpitäen ollut kalastajakylä, mutta sitten seudun komeat uimarannat on “löydetty” ja matkailubisnes on alkanut saada yhä suuremman merkityksen. Ylla kuva Hersonissoksen satamasta. Majoituspaikkanamme oli viehättävä  hotelli Arminda, joka näkyy edelleen olevan matkanjärjestäjien ohjelmassa. Hotellilla oli kaunis puutarha ja [...]

Agios Nikolaos nähtävyydet Kreeta

KROONINEN MATKAKUUME-KREIKKA, KREETA Kreikka on ollut yksi suosikkimatkakohteemme aina siitä lähtien kun ensi kerran kävimme siellä elokuussa vuonna 1978. Tämä ensimmäinen etelänmatkamme oli myös samalla virallinen häämatkamme, naimisiinhan olimme menneet reilua vuotta aiemmin eli  juhannuksena 1977. Sen jälkeen olemme käyneet Kreikassa kaikkiaan 13 kertaa ja pelkästään Kreetalla 6 kertaa, joista ensimmäinen ja syksyllä 2005 tehty matka suuntautuivat molemmat Agios Nikolaokseen. Olemme olleet myös Haniassa kaksi kertaa, Rethymonissa ja Hersonisoksessa molemmissa kerran. Aivan ensimmäiseksi keskitynkin Kreetan [...]

Ahvenanmaan nähtävyydet; lääkitystä kroonisen matkakuumeeseen

Eckerön kirkko by Leo-setä

Matkakuume ei, ainakaan näin jälkikäteen ajatellen, ollut kovinkaan pahana vielä tuolloin 1970-luvulla. Tähän tulokseen tulin, kun näin matkakirjanpidostamme, että seuraava matka tehtiin Ahvenamaalle ja vasta kolme vuotta Visbyn matkan jälkeen. Jälleen oli syytä juhlaan, sillä avioiduimme juhannuksena 1977 ja ostimme oman pienen kaksion Jyväskylästä. Olimme molemmat päässeet Yliopistoon, missä minä aloin opiskella historiaa ja vaimo saksan sekä ruotsin kieliä. Ahvenanmaalle Metsäteollisuus maksoi hyvin kesätyöläisille, mutta varsinainen häämatka päätettiin siirtää lähitulevaisuuteen ja matkustaa ensi alkuun  tuttavapariskunnan [...]

Visby, Gotlanti,Ruotsi lääkitystä krooniseen matkakuumeeseen

Raukki by David Kungsholmen

Visby kihlamatkan kohteeksi Viime kertaisessa tarinassani pääsin perheemme matkakuumeen syntyhetkiin eli mitä romantisimpiin juhannuskihlajaisiin vuonna 1974. Tuo juhla sai meidät ajattelemaan, että romanttinen matka, jos mikä sopisi paremmin kuin hyvin tähän tilanteeseen. Aurinkoinen Gotlanti Seuraavaksi suuntasimme kohti kohti paikallista matkatoimistoa, millainen pikkukaupungistamme ihme ja kyllä jo tuolloin löytyi. Esitteitä tarvitsi ihmetellä vain hetki ja meistä molemmista tuntui selvälle, että monista mielenkiintoisista matkakohteista voiton veisi kaikin tuomariäänin Gotlanti ja Visby, jota  mainostettiin jo  tuolloin aurinkoisena sekä [...]

USA Kalifornia Highway 1:n nähtävyyksiä eli Los Angelesista kohti pohjoista

Big Sur by kauko matka

Los Angelesin tärkeimmät nähtyvyydet oli nähty ja lähdimme ajelemaan pitkin Tyynen valtameren rantaa seurailevaa valtatie 1 kohti San Franciscoa. Matkaa oli reilu 500 kilometriä, mutta koska matkalla oli mielenkiintoisia nähtävyyksiä ja olimme toisaalta päättäneet viettää yhden päivän rannalla huilaten, varasimme matkaan pari päivää aikaa. Lepopäivä meni Refugio State Beachillä. Palmut huojuivat, asfaltti poltti parkkipaikalla jalkoja, mutta valtameren vesi tuntui yllättävän kylmälle. Pizzalla Lompocin pikkukaupungissa Yövyimme Lompocin pikkukaupungissa. Illalla menimme syömään Round Table nimiseen pizzeriaan aivan [...]

Fidziltä Hawaijille Oahunsaarelle Honoluluun

Näkymä hotellimme ikkunasta Honolulussa by kauko matka

Ylitä Kansainvälisen päivämäärän raja ja elä sama päivä 2 kertaan Qantaksen lento Fidziltä Hawaijille kohti Honolulua lähti keskiviikkona , heinäkuun 2. päivänä klo 16. Lentoaika oli viisi ja puoli tuntia. Lennon aikana ylitimme jälleen päiväntasaajan eli siirryimme eteläisen pallonpuoliskon ” talvesta ” pohjoisen pallonpuoliskon kesään. Ylitimme myös kansainvälisen päivämäärän rajan, millä oli todella mielenkiintoiset seuraukset. Laskeutuminen Honolulun kentälle nimittäin tapahtui äskeisen seurauksena tiistaina, heinäkuun 1. päivänä eli siis lähtöä edeltäneenä päivänä klo 22.40. Outrigger Prince [...]

Kroonisen matkakuumeen lääkitys

6042-300x225

Näillä sivuillan käynnistyy uusi matkablogi, joissa kerrotaan matkoistamme lähelle ja kauas eli Virosta Fidzille, Tukholman risteilystä maailmanympärimatkaan. Perheemme matkustelu alkoi vuonna 1974, jolloin teimme tulevan vaimoni, tuolloisen morsiameni kanssa kihlamatkan Gotlannin kauniille saarelle iki-ihanaan Visbyhyn. Tuon jälkeen olemme pakanneet matkalaukut jo yli 90 kertaa ulkomaille lähdön takia. Noilla matkoilla olemme ehtineet käydä jo yli 70 eri maassa kaikilla mantereilla, jos Antarktis jätetään laskuista. Sen jälkeen on tullut siis tehtyä risteilyjä, seuramatkoja, junamatkoja inter-raililla ja opiskelijakortilla [...]