Japani

Japanin loppu

Jälleen toimivan netin ääressä joten… Nagasakista matka jatkui Kagoshimaan, josta olimme alunperin ajatelleet tehdä päivä vaelluksen Yakushiman saarelle. Valitettavasti jouduimme toteamaan että Kagoshimasta ei käytännössä voi tehdä päivävaellusta Yakushimaan. Jos tilanteen olisi hieman aiemmin huomannut niin olisi voinut varata majoituksen suoraan Yakushimasta, mutta kun ei. Varasuunnitelmana meinasimme käydä Kirishiman vuoristossa, joka sekin jäi sateen vuokse välistä. Kagoshiman kaupungissa käväisimme akvaariossa, joka molempien yllätykseksi tarjosi jotain uuttaa Osakan jälkeenkin. Siinä missä Osakassa keskityttiin esittelemään isolta osalta [...]

Nagasaki – 9.8.1945 11:02 a.m.

Osakasta jatkoimme matkaa Nagasakiin, kaupunkiin jossa tunnetusti harva asia on 65-vuotta vanhempaa. Ensimmäisenä positiivisena yllätyksenä Fujiwara Ryokan, joka oli selkeästi paras majoitus koko reissun aikana. Kyseessä oli japanilaistyylinen majoitus, jota piti vanhempi pariskunta. Tilaa oli jumalaiset 6 tatamia, joiden lisäksi huoneessa oli oma suihku ja wc. Joka päivä paluun jälkeen huoneen pöydällä oli odottamassa tee valmiiksi katettuna. Todellista luksusta. Pientä miinusta tosin nettiyhteyden puuttumisesta. Nagasakin varsinainen nähtävyyshän on atomipommimuseo, kuolleiden muistomerkki ja näiden ympärille rakennettu [...]

Kokeiltua ja opittua

Mitä hauskaa siinä olisi, jos lentäisi toiselle puolelle maapalloa ja jättäisi kokeilematta kaikki ne hauskat ja käsittämättömät elintarvikkeet mitä paikalliset ravintolat ja ruokakaupat tarjoavat. Ei mitään meidän mielestä. Vaihtelevasti ennakkoluuloton testiryhmämme huvittaa itseään kokeilemalla vähän sitä sun tätä syötäväksi ja juotavaksi kelpuuttamiaan tuotteitta ilman, että siitä olisi jälkipolville mitään hyötyä kiitos japanin lukutaidottomuutemme. Juomista olemme oppineet sen, että jääteet kannattaa kiertää kaukaa. Maku on usein laimea puinen kiitos kaiken maailman juurien ja oksien mitä juomiin [...]

Kyoton täsmäisku

Sitten vielä päivän viimeinen postaus. Kaikki oli kirjoitettu jo aiemmin, mutta valitettavasti nagasakin majoituksessa ei ollut nettiä joten kerralla tulee nyt paljon Viimeisenä osakapäivänä tarkoitus oli tehdä Kyoton täsmäisku ja käydä katsomassa kaikki ehdottomasti nähtävät kohteet: Fuji-inari tempeli, Nijo linna ja kultainen paviljonki. Vanhan kaupungin temppeleineen päätimme jättää pois, koska emme uskoneet että se tarjoaa enää Naran jälkeen mitään ehdottamasti nähtävää. Matkaa pikajunalla Osakasta oli n. 30min. Kyoton pääasemalta vaihdoimme junaa ja suuntasimme alkuun Fuji-inarin [...]

Miyajima – Vuori meressä

Tässä vaiheessa matkaa olemme tehneet jo huomioon että molemmat meistä kypsyvät noin kolmesssa päivässä urbaaniin betoniviidakkoon ja alkavat kaivata takaisin luonoon. Osakassa päätimme sitten hankkia pakollisen luontohetken Miyajimalta, joka on saari Hiroshiman nurkilla. JR passien ansiosta saamme rällätä valtion rautateillä loman aikana niin paljon kuin haluamme, joten n. 300km matka meni mukavasti 1,5 tunnissa luotijunalla Hiroshimaan. Hiroshimasta jatkoimme paikallisjunalla Miyajimaguchi asemalla, josta otimme lautan itse saarelle. Atomipomminähtävyydet jätimme suosiolla välistä sillä Tuomo oli ne jo [...]

Nara – Temppeleiden kaupunki

Jokunen päivä sitten teimme päiväreissun Naraan, jonne pääsi mukavasti Osakasta tunnissa pikajunalla. Narahan on vuorten ympäröimä temppelikaupunki, joka oli japanin pääkaupunki 700 luvun alkupuolella. Mikäli muistini ei petä niin keskeisimpiä syitä pääkaupungin siirtymiseen Kyotoon 780 nurkilla oli naran suurien temppeleiden vallan kasvu ja vaikutus valtakunnan politiikkaan. Niinpä odotukset paikallisista temppeleistä oli korkealla. Paikan päällä siirryimme keskuspuistoon, jossa vapaana kuljeskelevat peurat hieman hämmensivät minua. Katsoipa mihin suuntaan hyvänsä niin varjoissa makasi peuroja pienissä ryhmissä. Kaiken kaikkiaan [...]

Paska säkä

Tämän viikon sääennuste Kagoshiman/Miyazaki paikkeilla on pelkkää vettä ja salamoja, joten tämän reissun vaellukset on vaellettu . Lisäksi meidän molempien nilkat naksuvat ja rutisevat Fujin jäljiltä, joten ehkä parempi loppu reissusta otetaan ihan iisisti. Tärkeimmät kohteet tuli kuitenkin nähtyä ja koettua, joten kovin suuresta menetyksestä ei ole kyse. Jaa

Tokion muistoja

Tokion kuulumisista on ollut jo viikon verran tarkoistus kirjoittaa hieman lisää, mutta jostain syystä on tuntunut että aina on ollut parempaa tekemistä. Nyt kun aikaa kuitenkin on niin kirjoitellaampa jotain siitä mitä tuli tehtyä. Aiemmin mainitsinkin että käväisimme Uenon puisto alueella ja luennontieteellisessä museossa. Iltapäivällä samalla puistossa maatessa tuli vielä pari mukavaa yllätystä. Ensimmäinen oli alla olevassa kuvassa oleva kaveri soittamassa Shamisenia. Tähän asti olen ollut uskossa että kyseisellä soittemella soitetaan herkkää klassista näppäily musiikkia, [...]

Osaka

Mt. Fujin valloitus otti sen verran koville, että olemme parannelleet jalkojamme ottammalla suht iisisti. Tai ainakin yritimme ottaa, sillä ensimmäisenä “lepopäivänä” kiersimme suurimman osan suunnitelluista Osakan nähtävyyksistä. Päivä alkoi suunnistamalla Aquarium Kaiyukaniin. Sisäänpääsymaksu oli hulppeat 18e ja kierrokseen kului aikaa reilu pari tuntia. Reitti alkoi nousemalla ylimpään kerrokseen, josta laskeuduttiin ramppeja pitkin alempiin kerroksiin. Kerrokset oli suunniteltu siten, että ylempänä oli korkeammalla asuvat eläimet kuten saukot jne. ja ihan pohjalla oli merenpohjassa asuvat otukset kuten [...]

Yleistä meininkiä

Vasen, oikea, vasen, oikea… Vieläkään ei ole oikein selvinnyt kummalla puolella liikenne kulkee. Autot menevät säännöllisesti vasemmalla, mutta ihmisistä ei ota selkoa. Tokiossa mentiin kiltisti vasemalla, mutta täällä Osakassa kuljetaan pääsääntöisesti oikealla tai sitten sikin sokin häröpallossa. Kuumuus alkaa käymään pikku hiljaa hermoon. Lämpöä on päivällä 32-35c ja ilmankosteus puskee päälle kuin yleinensyyttäjä. Muutama askel majoituksen ovelta ja vähintään kainalot ovat märät. Junat ja suurin osa kaupoista tuovat hetken helpotuksen, mutta niihin ei valitettavasti voi [...]